Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Poznaniu pod kierunkiem prof. Jadwigi Kaliszewskiej, a następnie kontynuował naukę u prof. Pierre’a Amoyala w Conservatoire de Lausanne. Umiejętności gry na skrzypcach rozwijał także na licznych kursach muzycznych pod okiem takich profesorów jak Zachar Bron, Ruggiero Ricci, Herman Krebbers czy Michael Frischenschlager. Jest laureatem pierwszych nagród na międzynarodowych konkursach skrzypcowych w Poznaniu (I nagroda na X Międzynarodowym Konkursie im. Henryka Wieniawskiego, 1991), Adelajdzie, Pretorii, Brukseli i Paryżu.
Jako solista występował z takimi orkiestrami jak: Orkiestra Filharmonii Narodowej w Warszawie, Sinfonia Varsovia, NOSPR w Katowicach, Berlińska Orkiestra Symfoniczna, NDR w Hanowerze, SWR w Kaiserslautern, Radio France w Paryżu, English Chamber, London Symphony, Tonhalle w Zurychu, Edmonton Symphony. Koncertował m.in. w paryskiej Salle Playel, londyńskim Barbican Center, w Filharmonii Berlińskiej, Suntory Hall w Tokio, Konzerthaus w Wiedniu i w Konserwatorium w Moskwie. Jako kameralista występował m.in. z Elisabeth Leonskaja, Pinchas Zuckermann i Sol Gabetta. Od 1995 roku artysta mieszka w Szwajcarii. W latach 19972003 był koncertmistrzem Orkiestry Tonhalle, a od roku 2003 jest koncertmistrzem orkiestry operowej Zürich Philharmonia. Bartłomiej Nizioł był dwukrotnie jurorem Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu (2006, 2011), Młodzieżowego Konkursu na Skrzypce Solo im. Tadeusza Wrońskiego (2015) oraz Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego Premio Paganini w Genui. W 2018 roku był przewodniczącym sekcji skrzypiec na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Od września 2008 roku jest profesorem Hochschule der Künste Bern.
Był czterokrotnie wyróżniony statuetką Fryderyka za nagrania utworów Henryka Wieniawskiego, Grażyny Bacewicz, Eugène Ysaÿe i Karola Lipińskiego. W 2014 roku, wraz z Denisem Severinem i Tatianą Korsunskayą tworzącymi Spyros Piano Trio, nagrał płytę Luise Adolpha Le Beau, za którą rok później muzycy otrzymali prestiżową nagrodę Echo Klassik. Gra na instrumencie Guarneri del Gesú z 1727 roku.